کارتن ۳لا چیست؟

کارتن ۳لا متشکل از یک ورقه ی موج دار است که توسط دو لایه کاغذ لاین پوشیده شده است. برای ساخت این نوع کاغذها معمولا از مواد بازیافتی استفاده می کنند. اما چون مقاومت آن ها کم است، از مواد تازه تولید شده نیز در کنار مواد بازیافتی استفاه می کنند. درساخت این نوع جعبه های مقوایی از فلوت های مختلفی مانند (شکل E،C و…)استفاده می شود. البته جنس ورق، انعطاف آن را تضمین می کند.

 کارتن 3 لا

کارتن ۳ لا

کاربرد کارتن ۳لا

کارتن ۳لا یکی از پرکاربردترین ها درمیان کارتن های چند لایه است. برای بسته بندی کالاها اغلب از این نوع کارتن ها استفاده می شود. از آن ها استفاده ی بسیاری در اکثر صنایع مانند صنایع غذایی، نوشیدنی ها، مرغداری ها، لوازم آرایشی و بهداشتی ،میوه و حتی مواد دارویی و… به عمل می آید.

از آن جایی که کیفیت، مقاومت و استحکام این نوع کارتن ها متفاوت است می توانید برای کاربردهای مختلفی از آن ها استفاده کنید. استفاده به عنوان کارتن های مورد نیاز در اسباب کشی ها، کارتن های مورد نیاز در پست مرسوله های متفاوت، کارتن های مورد نیاز برای بسته بندی محصولات صنایع مختلف و هر نوع نیاز دیگری به کارتن های دارای استحکام، برخی از کاربردهای مختلف کارتن های سه لایه می باشند.

کارتن ۳لا چگونه تولید می شود؟

برای ساخت کارتن ۳لا، ابتدا با استفاده از دو لایه کاغذ صاف لایه ی میانی را می پوشانند. یکی از این لایه ها که به رنگ قهوای است در سطح بیرونی جعبه (لایه خارجی )قرار می گیرد. سطح صاف و صیقلی دارد و در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد . علت آن هم استفاده از چوب هایی با فیبرهای بلند همچون کاج و صنوبر برای ساخت و تولید آن است. اما برای ساخت لایه ی داخلی جعبه از درختانی به نام  چنار و بلوط استفاده می کنند. همین امر علت مقاومت بیشتر لایه ی خارجی نسبت به داخلی است.

در واقع در روند تولید کارتن ۳لا برای تولید لایه بالایی و لایه پایینی از لاینر ( Liner ) استفاده می کنند. برای ساخت لایه میانی نیز از مقوای موج دار یا همان فلوت ( Flutes ) استفاده می شود. هر سه این لایه ها را به وسیله چسب به هم متصل می کنند. با توجه به نوع و وزن محصولی که قصد بسته بندی کردن آن را دارید می توانید انواع مختلف کارتن های سه لایه را سفارش دهید. در ساخت انواع گوناگون این کارتن ها با توجه به وزن محصول مورد نظر می توان از لاینرها و ورق های فلوت با جنس ها و کیفیت های مختلف استفاده کرد.

همان طور که می دانید نوع بسته بندی محصولات یک برند به نوعی تبلیغ کار آن برند و محصول به حساب می آید. نوع، کیفیت و ظاهر بسته بندی محصولات باید به گونه ای باشد که علاوه بر زیبایی و شکیل بودن، محصول را از انواع صدمات، ضربه ها، رطوبت و فشارهای احتمالی حفظ کند. و تمامی این خواسته ها را می توانید با استفاده کردن از کارتن ۳لا برآورده کنید.

ویژگی های مهم

موارد زیر عوامل مهمی هستند  که می توان برای  یک جعبه ی ۳لای مرغوب به آن ها اشاره کرد :

استحکام کارتن ها به آن لایه های چین دار میانی بستگی دارد. هرچه ضخامت چین ها و ارتفاع گام ها بیشتر باشد، جعبه از مقاومت بیشتری برخوردار می شود. جنس کاغذ لایه های کارتن در مقاومت و کیفیت آن نقش کلیدی دارند. کاغذ فلوتینگ  باعث استحکام فشاری کارتن و کاغذ کرافت ( که در لایه ی بیرونی قراردارد) استحام کششی محصول را تضمین می کند.

کارتن ۳لا که جنس لایه ی بیرونی آن ها از کرافت و درونی از فلوتینگ  باشد برای مصرف در سردخانه های میوه و سبزیجات قابل استفاده است. زیرا کرافت موجود در کارتن آب و رطوبت را به خود راه نداده و محصول را تازه نگه می دارد.

لازم به ذکر است که بدانید این کارتن ها در یک طرف خاکستری تیره و طرف بیرونی آن به رنگ زرد یا قهوه ای کمرنگ دیده می شود. که رنگ های اصلی و واقعی آن است. اما امروزه در بازار های تجاری از نوعی کاغذ های بازیافتی به همان رنگ به عنوان کرافت استفاده می کنند. ولی خصوصیات عملکردی آن به هیچ وجه مانند کرافت نخواهد بود .

کارتن سه لا

برای تشخیص آن می توانید مقداری آب را بر روی آن بریزید و روی سطح آن را دست بکشید. کرافت واقعی سطحی صاف و صیقلی دارد که بسیار دیر آب را به خود جذب می کند. برخی از تولیدکنندگان ابتکاراتی را برای حل این مشکل  انجام داده اند. مانند استفاده از مواد ضد آب بر روی سطح کارتن و استفاده از کاغذ های گلاسه برای صاف وصیقلی نشان دادن سطح محصول.

مراحل ساخت کارتن ۳لا

همان طور که تا اینجا توضیح دادیم، این نوع کارتن ها از سه لایه مختلف تشکیل می شوند. این سه لایه هم به وسیله چسب به هم متصل اند. جنس لایه میانی کارتن های سه لایه از فلوت است. فلوت هم از کاغذهای بازیافتی به دست می آید. اما برای لایه های پایینی و بالایی از کاغذهای بازیافتی استفاده نمی شود که خدشه ای به کیفیت و استحکام کارتن ها وارد نشود.

لایه خارجی این نوع کارتن ها مقاوم در برابر آب، صاف و صیقلی است. برای ساخت این لایه ها از چوب درخت هایی استفاده می شود که فیبرهای بلندتری دارند و نرم هستند مانند درخت صنوبر و درخت کاج. اما برای تولید لایه داخلی از چوب درختانی استفاده می شود که چوب آن ها سفت و سخت تر است. مانند درخت چنار و درخت بلوط.

بعد از اینکه این درختان را قطع کردند، چوب درختان را با استفاده از ماشین های مخصوص به ورقه های چیپسی نازک تبدیل می کنند. این ورقه های نازک طی عملیات خاصی به خمیر کاغذ تبدیل می شوند. خمیر کاغذ را می توان به شیوه شیمیایی و همین طور به روش مکانیکی ایجاد کرد.

روش شیمیایی تولید خمیر کاغذ به این شکل است که توسط یک محلول قلیایی، چوب را هضم می کنند. سپس برای حذف کردن لیگنین از محلول سدیم سولفات استفاده می کنند. البته در برخی موارد نیز از محلول سدیم سولفیت استفاده می شود. به این ترتیب مقوای قهوه ای رنگی با کیفیت بالا به دست می آید. این مقواها را می توان در صورت نیاز با انجام مراحل خاصی به رنگ سفید در آورد.

روش مکانیکی که در این جریان استفاده می شود به این ترتیب است. ابتدا ورقه های چیپسی نازک چوب را از یک رنده مخصوص رد می کنند تا لیگنین آن ها حذف شود. درست است که این روش هزینه کمی دارد اما بازدهی آن صد در صد نیست. در نتیجه کاغذی که در این روش تولید می شود کیفیت خیلی بالایی ندارد.

مراحل ساخت فلوت یا همان کاغذ موج دار

همان طور که گفتیم لایه میانی کارتن ۳لا از فلوت تولید می شود. در واقع می توان این طور گفت که استحکام و کیفیت فلوت ( کاغذ موج دار) است که کیفیت کارتن های سه لایه را تعیین می کند. برای ساختن فلوت باید کاغذ توسط دستگاه مخصوصی موج دار شود. موج های روی فلوت باید همگی منظم و حساب شده باشند. برای مثال مهم است که فاصله بین موج ها چقدر است. یا ارتفاع موج ها چه مقدار است. این ها مواردی هستند که کیفیت و استحکام کاغذ موج دار را مشخص می کنند.

بعد از ایجاد کاغذ موج دار، این کاغذها را درون محفظه بخار آب قرار می دهند تا به مقدار لازم منعطف شوند. بعد از این کار، نوبت چسباندن سه لایه به هم می شود. در این مرحله، دو طرف کاغذ موج دار را توسط رول هایی به چسب آغشته می کنند و لایه بالایی و لایه زیرین را به آن می چسبانند. حالا با دستگاه برش و به صورت کاملا استاندارد، طبق اندازه ها و ابعاد سفارش داده شده، کاغذ ها را برش می زنند. ایجاد شکل های خاص روی این قطعات سه لایه برش خورده نیز توسط دستگاهی که تیغه های لیزری دارد انجام می شود.

در انتهای کار نیز برای تا کردن کارتن ۳لا از دستگاه های خم کننده استفاده می شود. به این ترتیب این ورقه های سه لایه از قسمت های تعیین شده تا می شوند و به شکل کارتن در می آیند. در آخر نیز لبه های کار را با چسب های قوی و مخصوص به هم می چسبانند.

انواع کارتن های سه لایه

کارتن های  ۳لا بر اساس ارتفاع  موج های لایه ی میانی آن ها به چند دسته تقسیم می شوند که عبارت است از:

_ فلوت (B 2,50 ( 3,00 mm

_فلوت (C 3,00 (3,60 mm

_فلوت E با ارتفاع حدود ۵۰ mm ( مو ج میکرو)

– Fموج با ارتفاع حدود ۰۰mm

قیمت کارتن ۳لایه

همان طور که توضیح دادیم کارتن های سه لایه را می توانید با توجه به محصولی که قصد بسته بندی آن را دارید در ابعاد و کیفیت های مختلفی سفارش دهید. هنگام خرید و سفارش کارتن های سه لایه باید قبل از هر چیزی نوع نیاز و کاربرد مورد نظر خود را تعیین کنید. سپس با توجه به نیاز خود کارتن مناسب را سفارش دهید. موارد مختلفی هستند که روی قیمت کارتن ۳لا اثر می گذارند. به همین دلیل است که قیمت های مختلفی برای کارتن ها اعلام می شود. به طور کلی این گونه است که قیمت کارتن سه لایه از قیمت کارتن پنج لایه کمتر است. برخی از این موارد تأثیر گذار بر روی قیمت کارتن عبارتند از:

  • کیفیت کارتن
  • نوع فلوت استفاده شده برای ساخت لایه میانی کارتن
  • استحکام کارتن
  • جنس ورق های لاینر به کار رفته در ساخت کارتن
  • برند سازنده کارتن
  • ابعاد و سایز کارتن
  • نوع مواد اولیه استفاده شده
  • گرماژ کارتن
  • خرید از نمایندگی ها
  • خرید اینترنتی کارتن سه لایه
  • و ….

انواع تست کنترل کیفیت کارتن سه لایه

روش های مختلفی برای تعیین میزان استحکام و کیفیت کارتن ها وجود دارد. به این روش ها تست کنترل کیفیت کارتن گفته می شود. برای تعیین کیفیت و مقاومت کارتن ۳لا نیز روش هایی وجود دارد که در این جا به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

روشی وجود دارد که در آن کارتن را میان دو صفحه قرار می دهند. فشار وارد می کنند و به تدریج فشار را بیشتر می کنند. این اعمال فشار تا زمان خم شدن صفحات ادامه دارد. حالا این فشار را اندازه می گیرند. این تست کنترل کیفیت نشان می دهد که کارتن در برابر چه مقدار فشاری می تواند مقاومت می کند. در واقع این تست بیشترین مقاومت لایه ها و هم چنین ماکزیمم وزنی که کارتن می تواند حمل کند را تعیین می کند.

برای تعیین میزان مقاوت اتصال لبه ها به یکدیگر نیز آزمایشی روی کارتن سه لایه کامل شده انجام می شود. به این ترتیب که روی سطوح مختلف کارتن سه لایه فشارهایی اعمال می شود. این فشارهای وارد شده به تدریج بیشتر می شوند. این آزمایش کمک می کند تا بفهمیم کارتن در زمان حمل بار چه مقدار فشار و ضربه را می تواند تحمل کند.

یک روش دیگر برای تست کنترل کیفیت کارتن ۳لا وجود دارد که در آن میزان جذب و نفوذ پذیری آب در این کارتن ها مورد بررسی قرار می گیرد. همان طور که می دانید میزان نفوذ پذیری آب یکی از مهم ترین موارد تعیین کننده کیفیت کارتن های سه لایه می باشد. زیرا نفوذ آب و به طور کلی رطوبت روی استحکام جعبه ها تأثیر منفی زیادی دارد. در این آزمایش، افزایش وزن کارتن نشان دهنده جذب آب توسط کارتن است.

مزایای استفاده از کارتن های سه لایه

این نوع کارتن ها انعطاف پذیری بالایی دارند و همین منعطف بودن نیز یکی از مهم ترین مزایای کارتن های سه لایه است. به دلیل منعطف بودن این نوع کارتن ها می توانید از آن ها برای بسته بندی کردن اشیا و محصولاتی که شکل نامتعارفی دارند و جا دادن آن ها در کارتن های دیگر سخت است استفاده کنید.

یکی دیگر از مزایای استفاده از کارتن ۳لا استحکام و مقاومت زیاد آن ها است. این استحکام می تواند از  ورود صدمه به محصولات در تصادفات احتمالی و ورود ضربه در حین حمل و نقل جلوگیری کند.

از آن جایی که لایه میانی کارتن های سه لایه از جنس فلوت ( کاغذ موج دار) است، مقاومت این نوع کارتن ها در برابر نفوذ آب، رطوبت، باران و برف، نور و …. زیاد است. هم چنین وجود این لایه سبب استحکام و مقاومت بیشتر کارتن های سه لایه در مقایسه با انواع کارتن های دیگر شده است.

قیمت مناسب نیز یکی دیگر از مزایای استفاده از این نوع کارتن ها می باشد.

درباره yares

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

WeCreativez WhatsApp Support
معمولا در ساعات کاری زیر یک ساعت پاسخ داده می شود.